Toeleven naar de mediationUw dossier, uw eigen verhaal doornemen
Ter voorbereiding op de mediation adviseer ik alle stukken nog eens door te lezen. U kent uw eigen verhaal zelf als beste, maar in het dossier staan vaak nog veel meer zaken. Uw dossier vertelt ook het verhaal van het contact met de verzekeraar en de correspondentie tussen uw belangenbehartiger en de verzekeraar. U leest dan ook nog eens hoe de verzekeraar tegen uw zaak aankijkt. U hoef natuurlijk niet alles uit uw hoofd te kennen. Het doornemen van het dossier is meer om uw geheugen nog eens op te frissen. Wat moet u tijdens de mediation gaan vertellen? Er is een reden waarom u met de verzekeraar nog niet tot overeenstemming kwam. De reden kan zakelijk zijn, maar is misschien ook - of zelfs juist - emotioneel. Soms 'voelt' het gewoon niet goed, zoals het tot nu toe ging. Ik adviseer deelnemers aan de mediations zich vooraf af te vragen wat het is dat tot nu toe niet goed voelde. Vraagt u zich voor de mediation af wat u de tegenpartij duidelijk wil maken. Moet u uw verhaal helemaal opschrijven? Liever niet. Mijn ervaring is dat uw verhaal op alle aanwezigen meer indruk maakt en beter overkomt als u het vertelt zoals u het voelt. Een helemaal uitgeschreven verhaal kan daarbij zelfs in de weg staan. Een paar kleine aantekeningen, wat punten die u niet wilt vergeten, zijn voldoende. Tijdens de mediation help ik u wel als iets nog niet helemaal duidelijk is. Wie vraagt u mee te gaan? U kunt, naast uw belangenbehartiger, nóg iemand vragen om met u mee te gaan. Moeilijke beslissingen in het leven neem je meestal niet alleen. Als u over uw zaak al vaker overlegt met uw partner, broer/zus of een andere vertrouwenspersoon, dan raad ik u aan deze te vragen met u mee te gaan. Als u dan tijdens de mediation voor een lastige keuze staat heeft u letterlijk iemand náást u om mee te overleggen. |
De dag van de mediationOmgaan met spanning
Een mediation is voor alle betrokkenen een gebeurtenis die spanningen oproept. Uw verhaal en dat van uw tegenpartij heeft een, vaak zelfs al lange, geschiedenis. Dat is u niet in de koude kleren gaan zitten en dat begrijpt iedereen: de mediator, uw belangenbehartiger en uw tegenpartij. Het is vanzelfsprekend dat het vertellen van uw verhaal bij u spanning oproept. Als mediator houd ik goed in de gaten hoe het met die spanning gaat. Regelmatig is er een thee/koffie/rook-pauze om te overleggen of even stoom af te blazen. Dat is overigens ook iets waar u tijdens de mediation zelf om kunt verzoeken. Geen welles-nietes Een mediation is geen welles-nietes spelletje. Het gaat er niet om wie er gelijk heeft. Gelijk hebben of gelijk krijgen spelen eigenlijk niet in het proces van mediation. Veel belangrijker is dat u de kans krijgt uw gedachten, vermoedens, teleurstelling of hoop te uiten tegenover uw tegenpartij. Ook uw tegenpartij krijgt de gelegenheid zijn/haar verhaal te doen en zo te verhelderen wat daar de overwegingen waren. In het mediation zaaltje is alles erop gericht u uw gedachten goed naar voren te laten brengen. Als mediator geef ik u alle tijd voor uw verhaal. Tijdnood en haast zijn mijn vijanden. Ze kunnen uw verhaal in de weg staan. Als mij iets niet duidelijk is, of als de tegenpartij graag meer wil weten, dan vragen we daar wel naar. Het is in ieders belang dat het helmaal duidelijk wordt wat u bedoelt. Luisteren en schrijven Allereerst wordt er geluisterd naar uw verhaal. Op sommigen momenten maak ik aantekeningen op een bord, een flipover. Zo komen de essentiële punten uit uw verhaal, voor iedereen zichtbaar, op een rijtje te staan. Zij vormen op een later moment in de mediation het uitgangspunt om verder te praten. |