Toewerken naar de mediationDossierkennis
Het spreekt vanzelf dat u alle stukken die betrekking hebben op deze zaak nog eens nauwkeurig doorneemt. U hoeft de feiten niet allemaal uit uw hoofd te kennen, maar moet toch zeker wel op de hoogte zijn van de belangrijkste momenten in deze zaak: van uw positie als verzekeraar en van de situatie van het slachtoffer, uw 'tegenpartij'. Standpuntbepaling Het zal helpen vooraf uw positie nog eens te bepalen: wat zijn de voor- en nadelen van het bereiken van een overeenkomst, tot hoever wilt u gaan (of kunt u gaan, gezien de afspraken binnen uw bedrijf) en wat zijn de mogelijke consequenties van het niet bereiken van een akkoord? Allemaal zaken die uw grenzen aangeven. Daarvoor kan het helpen de hoofdlijnen nog eens met een collega of uw leidinggevende door te nemen. Beslissingsbevoegdheid Het is van belang dat u beschikt over de juiste beslissingsbevoegdheid. Het heeft weinig zin de mediation te beginnen als u over het eindresultaat zelf eerst moet 'onderhandelen' met uw leidinggevende. Het moet voor u in principe mogelijk zijn de zaak met deze mediation te beslissen en af te ronden. |
De dag van de mediationOver de tegenpartij, het slachtoffer: empathie tonen of de boeman zijn?
Altijd lastig: begripvol zijn en toch grenzen stellen. Het is mijn ervaring dat nogal wat schaderegelaars of verzekeraars het gevoel hebben vooraf al op een achterstand te staan, bij de start van een mediation. Voor mij is dit helemaal geen uitgemaakte zaak. Zoals het slachtoffer serieus genomen wordt om zijn/haar verhaal te vertellen zo krijgt ook ú alle kans uw verhaal te doen. Ergens in het proces van schadeafwikkeling is het mis gegaan en is een 'conflict' gegroeid. Voor een goede afhandeling is het net zo van belang dat het slachtoffer snapt wat úw afwegingen waren. De verzekeraar is de professional Het is bepaald geen uitgemaakte zaak dat ú de boeman bent, de kwade Pier, en het slachtoffer per definitie 'zielig'. Het is wel zo dat van u enige professionaliteit wordt verwacht ten aanzien van de tegenpartij, met name het slachtoffer. Van alle aanwezigen is alleen het slachtoffer geen professional. Dat betekent dat 'empathie' in uw persoonlijk woordenboek moet staan dat u meeneemt naar de mediation. |