• mediation & letselschade
    • voor het slachtoffer >
      • info voor het slachtoffer
      • voorbereidingen door de mediator
      • organisatie dag van de mediation
    • voor de belangenbehartiger >
      • info voor de belangenbehartiger
      • voorbereidingen door de mediator
      • organisatie dag van de mediation
    • voor de verzekeraar >
      • info voor de verzekeraar
      • voorbereidingen door de mediator
      • organisatie dag van de mediation
    • mr. ferda van benthem >
      • over ferda van benthem
      • cv ferda van benthem
      • publicaties
  • stichting triptiek
    • over stichting triptiek
    • werkwijze stichting triptiek
  • CONTACT
  • Tevredenheidsonderzoek
  • Unfall in den Niederlanden

De mediation voorbereiden

Bereid de mediation met uw cliënt voor
U wijst uw cliënt op informatie over zijn/haar voorbereidingen op deze website, maar dat is niet voldoende. Mensen lezen vaak slecht of alleen maar dat wat ze graag (of juist niet) wíllen lezen. Het is daarom zinvol samen deze informatie nog eens door te nemen en te bespreken: de informatie voor het slachtoffer en de organisatie op de dag van de mediation

Geheimhoudingsverklaring en reglement
Uw cliënt krijgt via u een geheimhoudings-verklaring en het MfN reglement toegezonden. Ook hiervoor geldt dat ik u adviseer dit samen met hem/haar door te nemen, zodat volkomen duidelijk is wat ermee wordt bedoeld.

Door dit alles met uw cliënt door te nemen gaat hij/zij met een zo zeker mogelijk gevoel naar de mediation.

Dossierkennis
Vanzelfsprekend bent u in grote lijnen al op de hoogte van deze zaak. Uw tegenpartij bereidt zich terdege voor en dat wordt ook van u verlangd.

Uw cliënt zal tijdens de mediation veel vertellen en vragen van de tegenpartij kunnen die ervaringen nog eens ophalen.
Maar misschien blijven emoties onbesproken die wat u betreft zeker besproken moeten worden, omdat ze naar uw inschatting onlosmakelijk verbonden zijn met zijn/haar zaak en de wijze waarop uw cliënt deze ervaart.

Mijn advies: lees het dossier nog eens helemaal door op gevoeligheden en noteer die punten waarvan u merkte dat ze uw cliënt emotioneel raakten en dat ze uw cliënt hoog zaten. Noteer dus die 'emotionele kwesties' die, wat u betreft, nog aan de orde moeten komen.

Datzelfde geldt voor juridische punten die wat u betreft zeker ter sprake moeten komen. Noteer ze, zet ze op een rijtje, zodat u dit tijdens de mediation eenvoudig kunt oproepen.

De dag van de mediation

Emoties en juridische standpunten
Ze vechten met en horen tegelijkertijd bij elkaar: emotie en juridische afstand.

Tijdens en na de fase waarin uw cliënt de emoties mag (en waarschijnlijk zelfs móet) tonen, zijn er ook momenten waarin juridische standpunten nader moeten worden toegelicht.
Dit is met name úw taak.

In grote lijnen kun je zeggen dat de mediation de cliënt de mogelijkheid biedt zijn zaak vanuit zijn/haar perspectief en met alle emoties die daarbij horen uit de doeken te doen, zonder daarbij redelijk te hoeven te zijn.
Het is aan u om de emoties en eisen van uw cliënt in juridisch perspectief te plaatsen.

Standpuntbepaling
De juridische uitleg en standpuntbepaling hebt u schriftelijk voorbereid. Bij aanvang van de mediation vraagt u daarvoor tijd in te ruimen. Iedereen weet dan dat u daarom hebt gevraagd en wanneer dit ter sprake zal komen.
U hoeft dan tijdens de mediation het emotionele verhaal van uw cliënt niet te onderbreken voor juridische onderbouwingen.

Afspraken in een overeenkomst
Mochten er aan het eind van de mediation afspraken worden vastgelegd, dan zult u de juridische kaders goed in de gaten houden.
Ook ik let daar op, maar het is met name úw taak er op toe te zien dat ook in juridische zin de zaken kloppen en uw cliënt recht wordt gedaan.

Hoe prettig de mediation ook verloopt en hoe graag een ieder op een gegeven moment denkt: "nu is het misschien een uitgelezen moment om een definitieve regeling te treffen", de uiteindelijke afspraak moet juridisch gezien zeker kloppen.

Er mogen geen schadeposten vergeten zijn en er mogen geen juridische consequenties van de uiteindelijke, schriftelijk vastgelegde afspraak over het hoofd zijn gezien. Hier is belangrijke taak voor u weggelegd.
voorbereiding mediator
de dag van de mediation
Foto